Hrvaška - CrAL

CrAL Lab
Objavljeno: 08. avgust 2022
dsaj db-368

Ustvarjalni avdiovizualni laboratorij za spodbujanje kritičnega mišljenja in medijske pismenosti je čezmejni projekt, ki poteka v šestih evropskih državah: Hrvaški, Belgiji, Španiji, Grčiji, Litvi in Italiji. Cilj projekta, ki ga financira program Erasmus+, koordinira pa ALL DIGITAL, je izboljšati kritično mišljenje in medijsko pismenost med učenci, starši in pedagoškim osebjem. Na Hrvaškem projektne dejavnosti vodi Center za tehnično kulturo Reka (CTC Rijeka). Projekt se je začel izvajati leta 2021 in se bo predvidoma zaključil januarja 2024. 

Ozadje

Projekt CrAL je namenjen mladim, starim od 14 do 19 let, zlasti tistim mladim z nezadostnim znanjem medijske pismenosti. Cilj projekta je "digitalnim domorodcem" ponuditi potrebna orodja in znanje ter tako izboljšati njihovo razumevanje sveta, v katerem živijo, pa tudi njihovo medijsko pismenost in veščine kritičnega razmišljanja. Toda zakaj digitalni domorodci? 

Generacija Z spada v to kategorijo digitalnih domorodcev. A čeprav so mladi odraščali z digitalnimi tehnologijami, to še ne pomeni, da so po privzetem tehnično podkovani. Digitalni domorodci so odraščali v svetu, kjer so avdiovizualne spletne vsebine povsod: in čeprav so vsak dan v stiku s tehnologijo, jim pogosto primanjkuje sposobnosti kritičnega razmišljanja in ocenjevanja prejetih informacij. To v veliki meri velja za vsebine, ki prihajajo iz medijev - zato pogosto tvegajo, da postanejo žrtve dezinformacij, zlasti zaradi neomejene količine informacij, ki jih je mogoče najti na spletu. 

Cilji in naloge 

Projekt CrAL ni namenjen le mladim, temveč celotni skupnosti, ki se z njimi vsakodnevno srečuje. Cilj projekta je na primer usposobiti tudi učitelje v srednjih šolah ter izvajalce usposabljanja iz poklicnih in neformalnih okolij, da bi jim pomagali pri opolnomočenju učencev za kritično razmišljanje ter ocenjevanje kakovosti in ustreznosti informacij, ki jih najdejo na spletu. Sodelujejo tudi starši in šolsko administrativno osebje. Cilji projekta so: 

  • Izboljšati znanje in usposabljanje učiteljev in staršev, da bodo znali učence izobraževati na področju ustvarjalnega avdiovizualnega branja, pisanja in ustvarjanja vsebin, s poudarkom na medijski pismenosti. 
  • Ponuditi kombinirani tečaj po zanesljivi metodologiji za ustvarjalno avdiovizualno pisanje in branje, skupaj s spletnimi video lekcijami prek virtualne platforme CrAL za učitelje in vodje usposabljanja v vsaki od šestih evropskih držav, v katerih poteka projekt. 
  • Usposobiti učence za kritično interpretacijo, ocenjevanje in ustvarjanje avdiovizualnih vsebin, okrepiti kritično mišljenje ter spodbujati razvoj kompetenc in veščin medijske pismenosti. 
  • Oblikovati program avdiovizualne pismenosti, ki temelji na kritičnem in nekonvencionalnem razmišljanju. 

Zakaj je to dobra praksa? 

Projekt temelji na dobri praksi "Ustvarjalno avdiovizualno pisanje in branje", ki je bila razvita v Italiji, in jo dodatno razširja, tako da zajema pet različnih izobraževalnih sistemov in kontekstov na Hrvaškem, v Grčiji, Italiji, Litvi in Španiji. S to metodologijo vzpostavlja inovativno pot usposabljanja, ki jo lahko učitelji in vodje usposabljanja v drugih državah prilagodijo in po njej sledijo tako v srednjih šolah kot v neformalnem izobraževanju. Projekt ima tudi močno mednarodno razsežnost: razviti tečaj usposabljanja bo na voljo v več jezikih, kar vključuje večjezične in multimedijske izobraževalne vsebine. 

V okviru projekta CrAL se bo od septembra 2022 dalje v petih tednih v mešani obliki usposabljalo 60 učiteljev. Rezultati projekta naj bi dosegli še 250 učencev (50 v vsaki od 6 držav članic EU), ki bodo izboljšali svoje veščine kritičnega mišljenja ter sposobnost ustvarjanja različnih vrst avdiovizualnih vsebin. Še en ključni vidik je trajnost: spletna platforma CrAL povečuje učinek projekta, saj omogoča, da so multimedijske vsebine brezplačno na voljo in dostopne vsem. 

Projekt kot tak omogoča pridobivanje digitalnih spretnosti in tudi mehkih veščin, pri čemer sledi kompetencam iz okvira EU DigComp: Komunikacija, sodelovanje, ustvarjalnost, reševanje problemov itd. Projekt CrAL je zasnovan tudi z mislijo na ranljive osebe in spodbuja socialno vključevanje prikrajšanih skupin, kot so migranti. Prav tako povečuje ozaveščenost javnosti za šole, izobraževalne sisteme, učitelje, starše in povezane skupnosti, pri čemer se osredotoča na vrednost avdiovizualnih vsebin kot sredstva za razvoj kritičnega mišljenja in digitalne vključenosti. Njegova nadnacionalna razsežnost se odraža v raznolikosti partnerjev, ki sodelujejo pri projektu, med katerimi so tudi EGInA in Istituto Centrale per I Beni Sonori e Audiovisivi (ICBSA) v Italiji, Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) v Španiji, Hellenic Open University (HOU) v Grčiji in združenje Langas į ateitį v Litvi. 

Projekt sofinancirajo Izvajalska agencija za izobraževanje, avdiovizualno področje in kulturo Evropske komisije, Urad za društva Vlade Republike Hrvaške in Agencija za elektronske medije.

Moje priljubljene vsebine

Deli na

O dobri praksi

Povezava CrAL Lab
Digitalna tehnologija/specializacija Digitalne veščine
Stopnja digitalnih veščin Osnovno, Vmesno
Industrija - Področje izobraževanja in usposabljanja Gostinstvo in turizem, šport, osebne storitve, podrobneje neopredeljeno, Informacijske in komunikacijske tehnologije (IKT)
Organizacija All Digital
Država Belgija
Ciljna skupina Digitalne veščine za vse, Digitalne veščine v izobraževanju
Tip financiranja Javno
Industrija - Področje izobraževanja in usposabljanja Gostinstvo in turizem, šport, osebne storitve, podrobneje neopredeljeno, Informacijske in komunikacijske tehnologije (IKT)
Tip Iniciative Mednarodna pobuda
Digital Skill And Jobs Logo 1
Image 12