SLO | ENG

Vzorni primeri digitalizacije 2. del: V treh letih postali mednarodno podjetje

Nadaljujemo s serijo člankov o vzornih primerih digitalizacije v slovenskih podjetjih. Slovenija želi postati mednarodno prepoznana referenčna država na področju digitalizacije, z inovativnimi posamezniki in podjetji. Predstavljamo inovativni digitalni rešitvi dveh podjetij.
Startupi so vir digitalnih inovativnih rešitev. Glede na to, da se lahko Slovenija po številu startupov na prebivalca kosa z največjimi državami, je temu ustrezno tudi število inovacij.  

Še zdaleč pa ne smemo inovativnih digitalnih rešitev pripisovati le novim mladim podjetjem. Zato predstavljamo rešitvi podjetja, ki praznuje tri leta, in podjetja, ki praznuje 30 let. 

Preveč prtljage, zato inovativna digitalna platforma
Startup Eurosender je vodilni spletni rezervacijski sistem za mednarodno dostavo pošiljk znotraj Evropske unije. V lasti nima nobenega tovornjaka ne skladišča. Ustanovili so ga trije mladi Slovenci: Tim Potočnik, Jan Štefe in Žiga Janež. Začeli so pred tremi leti. Danes ima družba Eurosender sedež v Londonu, pisarne pa tudi v Berlinu in Ljubljani. Ekipa je sestavljena mednarodno, tako da skupaj obvladajo kar 15 jezikov.

Ideja se je porodila, ko se je Potočnik vračal s študijske izmenjave na Poljskem in je imel veliko prtljage. Iskal je rešitev, kako bi vse skupaj čim ceneje poslal domov po pošti in ugotovil, da je trg kurirskih storitev povsem nepregleden. In tako je nastal Eurosender – inovativna digitalna platforma.

„Naša platforma povezuje največje mednarodne logistične družbe ter podjetja in posameznike, ki potrebujejo njihovo storitev znotraj Evrope," pojasnjujejo v Eurosenderju. Platforma ponuja obiskovalcem enostaven pregled nad cenami različnih ponudnikov – DHL, UPS, DPD, Schenker, GLS itn. 

„Za katerokoli od ponujenih destinacij se cena na spletni strani prikaže takoj. Cene so točne in končne – brez skritih stroškov. Cena za pošiljanje posamezne pošiljke že vključuje zavarovanje do vrednosti 200 €, hkrati pa ponujamo tudi ugodne cene za dodatno zavarovanje." Naročilo je izvršeno v le nekaj klikih in celotna izvedba traja manj kot tri minute. Če se lotite iskanja logista po klasični poti, lahko celoten postopek traja več kot 24 ur. 

Platforma je priročna predvsem za manjša podjetja. „Logistične družbe določijo ceno glede na količino pošiljke. Manjša podjetja imajo glede na svojo naravo tudi manjše količine pošiljk, zato so cene zanje višje. In tukaj je naša prednost, saj se z logističnimi družbami pogajamo v imenu vseh naših strank in je torej nepomembno, kakšno količino pošiljk ima katera, mi govorimo o skupni količini." Stroški logistike so tako lahko tudi do 70 % nižji, kot če bi podjetje samo organiziralo transport. 

Podjetja se lahko brezplačno registrirajo na platformi in imajo tako pregled nad preteklimi naročili. Registriralo se je že več kot 10.000 podjetij. 

Posebne ponudbe imajo za nevladne organizacije in za humanitarne pošiljke. Zanje zagotovijo še posebej ugodne cene ali pa celo omogočijo brezplačen transport.

V Eurosenderju že preučujejo možnosti vstopa na neevropske trge, v ospredju so Azija, ZDA in Bližnji Vzhod.

Popolni nadzor nad parametri v okolju
Če je Eurosender šele tri leta staro podjetje, pa ima Lotrič Meroslovje že tri desetletja dolgo zgodovino. Med drugim so razvili inovativno rešitev na področju merilnih sistemov – sistem Exactum. 


„Sistem je plod lastnega znanja in razvoja ekipe strokovnjakov akreditiranega meroslovnega laboratorija Lotrič Meroslovje in omogoča merjenje najrazličnejših parametrov. Omogoča samodejni nadzor temperature, relativne vlage, tlaka, tlačne razlike, hitrosti in pretoka zraka, osvetljenosti, CO2 in hlapnih organskih snovi, pH ter drugih parametrov glede na želje uporabnika. S tem samodejno varuje procese in proizvode ter pomaga zadostiti predpisom in standardom v laboratorijih, industriji, zdravstvu, skladiščih, rastlinjakih, galerijah in pri transportu," pojasnjuje ustanovitelj in generalni direktor podjetja Marko Lotrič.


Glavni prednosti inovativne sistemske rešitve Exactum sta stalno merjenje in možnost oddaljenega nadzora, ki omogoča dostop do rezultatov meritev, zbranih na enem mestu, in spremljanje meritev v realnem času. 

„V primeru prekoračitve nastavljenih mejnih vrednosti parametrov sistem alarm preko elektronske pošte ali SMS sproži sporočila, kar omogoča pravočasen odziv in takojšnje ukrepanje. Exactum omogoča tudi samodejno shranjevanje, generiranje poročil, izris grafov, pregledovanje zgodovine merjenj in kritičnih dogodkov, zaradi česar ročno zapisovanje ni več potrebno. Vse zajete podatke se lahko izvozi v pdf ali excel obliko ter uporablja za nadaljnje analize."

Uporaba Exactuma tako prihrani čas, denar in izključi možnost človeške napake, ki je vedno prisotna pri ročnih vnosih. „S samodejnim beleženjem izmerjenih vrednosti, zbranih na enem mestu ter ostalimi prej omenjenimi funkcionalnostim, kot na primer avtomatsko generiranje poročil in izpis grafov, nam Exactum prihrani do 15 % odstotkov časa, ki smo ga predhodno porabili za ročno evidentiranje meritev in izdelavo poročil," ponazori Lotrič.

V digitalizaciji vidi številne prednosti za meroslovje. Podatki so natančnejši in hitro dostopni, saj so zdaj namesto v „fasciklih" shranjeni v oblaku.

„Digitalizacija je prisotna v procesu izvajanja naših storitev. Potrditev slednjega predstavlja lastni informacijski sitem za digitalizacijo in avtomatizacijo meroslovnega laboratorija imenovan QTree, s pomočjo katerega smo med drugim dosegli preboj na tuje trge. Izpostaviti velja tudi uvedbo elektronskega certifikata, katerega rezultat je brezpapirno poslovanje. Po zaključenem postopku naročnik v roku 24 ur prejme certifikat v PDF obliki, ki je elektronsko podpisan. Podoba certifikata je v vseh državah enotna. Izdamo ga v dveh jezikih, pri čemer drugi jezik prilagodimo govornemu področju partnerja. V izjemnih primerih se lahko uporabi celo različica z dodatnim, tretjim jezikom na certifikatu."

In za konec še podatek, ki povsem plastično ponazori, kaj digitalizacija pomeni za meroslovje: „Procesu digitalizacije gre tudi zahvala, da smo v letu 2016 izvedli kar 68.191 meroslovnih pregledov. Za primerjavo naj povemo, da smo leta 2005 izvedli 9.500 meroslovnih pregledov."

Isti delavci bodo opravljali zahtevnejša dela
Ker se slovenskim podjetjem daje za vzor nemška, ko gre za prehod v industrijo 4.0, si poglejmo še projekt APPsist. Njegov cilj bi lahko opisali kot razvoj inovativnega digitalnega sistema za pomoč v proizvodnji. Delavci naj bi bili s pomočjo APPsista v prihodnje sposobni opravljati zahtevnejša dela, saj bi jih sistem ves čas vodil, hkrati pa bi se ob tem tudi izobraževali.

Eno od sodelujočih podjetij v projektu, podjetje Festo, ki sicer proizvaja pnevmatske cilindre, je že testiralo sistem, njegovi delavci pa so podali predloge, kako ga še izboljšati. In kako sistem deluje v praksi?

Trenutno situacija v tovarnah večinoma izgleda tako; ko se nek stroj ustavi in zasveti rdeča lučka, nadzornik o tem obvesti tehnično pomoč. In začne se proces odpravljanja napake. Z uporabo APPsist pa bi bila situacija sledeča; stroj se ustavi. APPsist, ki je povezan v sistem proizvodnje, takoj opozori nadzornika, denimo prek pametnega telefona in ga po korakih vodi, kako naj odpravi napako. Klicanje tehnične pomoči in čakanje nanjo odpade, hkrati se je delavec naučil nečesa novega.

Preberite tudi: Vzorni primeri digitalizacije 1. del: Zaposlenim ponudite "digitalni čaj"

Avtorica: Polona Movrin
Foto: Eurosender - Žiga Janež, Jan Štefe in Tim Potočnik so ustanovitelji Eurosenderja.
Foto: Lotrič Meroslovje

Članek si lahko v celoti preberete v reviji Glas gospodarstva, Digitalizacija.