Minibusi brez šoferja

V Talinu so začeli voziti minibusi brez šoferja. Gre za pilotni projekt v sklopu estonskega predsedovanja Evropski uniji, saj je ta država med glavne prioritete predsedovanja uvrstila razvoj tehnologij in njihov pozitiven vpliv na družbo. 
Minibusa vozita šest dni na teden, cel avgust, na krajši razdalji med glavno avtobusno postajo in podjetniškim pospeševalnikom. Prevoz je brezplačen, na minibusih pa je vedno prisoten predstavnik projekta, ki potnikom razloži njegov pomen. Vsako vozilo sprejme osem oseb, prilagojeno je tudi za dostop z invalidskim vozičkom. 

»Razvoj tehnologije nam lahko olajša življenje in pozitivno vpliva na razvoj gospodarstva. Za Estonijo in Evropo bo v prihodnjih letih ključnega pomena, kako čim bolj izkoristiti razvoj tehnologije,« pravi svetovalec na področju digitalnih inovacij pri estonski vladi Marten Kaevats. »Pred 15 leti so se zdeli pametni telefoni, digitalni podpis, električni avtomobil in samopostrežne blagajne v trgovinah kot nekaj iz znanstvenofantastičnega filma. Danes se napovedi, da naši otroci ne bodo več potrebovali vozniškega dovoljenja, ne zdijo več tako za lase privlečene,« je še dodal Kaevats ob predaji minibusov brez voznikov v promet. 

»Vozila brez voznikov lahko veliko pripomorejo k varnosti na cestah in k zmanjšanju prometne gneče,« pa pravi Gert D. Hankewitz, predstavnik podjetja  Milrem, ki upravlja z minibusi brez voznika. V podjetju nameravajo minibusa tudi nadgraditi na podlagi pripomb potnikov. 

Ker pa so vozila brez voznikov lahko tudi tarče kibernetskih napadov, so v pilotnem projektu upoštevali tudi to. »Vozila brez voznika imajo programsko opremo, ki se jo lahko zlorabi in nekdo prevzame kontrolo nad vozilom. Naša naloga je, da zagotovimo, da se kaj takega ne zgodi,« pravi Martin Ruubel, predstavnik podjetja Guardtime, ki se ukvarja z zaščito računalniških programov pred kibernetskimi napadi. 

Cena pilotnega projekta minibusov brez voznika znaša okrog 100 tisoč evrov; dve tretjini sredstev je prispeval zasebni sektor.